Przez szybę – ćwiczenie fotograficzne na czerwiec

Wczoraj zakończyliśmy ćwiczenia z portretu środowiskowego (wyróżnione zdjęcia TUTAJ), a dziś mamy dla Was nowy temat: w czerwcu poćwiczymy fotografowanie przez szybę.

Idea robienia zdjęć przez szyby zdecydowanie nabrała głębszego wymiaru w ostatnich tygodniach. Dla bezpieczeństwa świat nagle kazał nam się kontaktować z bliskimi poprzez utrzymanie dystansu albo szklaną barierę. Niektórzy fotografowie tworzyli z fotografowania przez szybę cały projekt fotograficzny. 

Ale fotografia przez szybę to ciekawy zabieg niezależnie od zagrożenia koronawirusem. Taka perspektywa może dać w fotografii ciekawy efekt.

Dlaczego warto fotografować przez szybę?

Dzięki tej perspektywie możemy:

  • wprowadzić na zdjęciu dodatkową głębię i wieloplan, wzmocnić wrażenie trójwymiarowości;

  • nałożyć na fotografowaną scenę nowe faktury i wzory stworzone z obiektów odbijających się w szybie lub kropel wody czy smug na samej szybie;

  • wprowadzić do historii więcej kontekstu i dodatkowe wątki narracji, gdy w szybie odbijają się detale otoczenia czy innych osób, w tym także osoby fotografa;

  • zmienić sposób padania światła i jego ujęcia w fotografii;

  • stworzyć lub wzmocnić wrażenie izolacji sceny za szybą – co w tym roku chyba nie wymaga dalszego wyjaśnienia!

  • sprawić wrażenie, że podglądamy prawdziwy świat bez ingerencji w rzeczywistość

  • stworzyć kadr w kadrze przy ujęciu obramowania.

Fotografując przez szybę, zadajcie sobie koniecznie pytanie, który z powyższych efektów uzyskacie i czy koresponduje on z tym, co chcecie przekazać. Zawsze Wam powtarzamy, że na zdjęciu najważniejsze są historia i przekaz. Nie chodzi nam o to, by nagle bez klarownej intencji szukać oryginalnych perspektyw fotografii przez szybę. Przede wszystkim zadawajcie sobie pytanie, co chcecie na fotografii przedstawić. Na przykład na niektórych zdjęciach przez szybę odbicie Waszej fotografującej osoby będzie pożądanym dodatkiem, a na innych będzie lepiej tego uniknąć, zmieniając swoje położenie. 

Im więcej poeksperymentujecie, tym ciekawsze możecie uzyskać efekty. Zapraszamy więc do zabawy!

Od nas jak zwykle jeszcze kilka dodatkowych wskazówek:

  • Ustawcie ostrość manualnie. W ten sposób będziecie mieli największą kontrolę nad wyglądem zdjęcia. Autofokus zazwyczaj skupia ostrość na cieniu czy smugach na szybie, więc gdy Wam będzie zależało na ostrym obrazie za szybą, musicie ostrzyć manualnie. I odwrotnie – czasami będziecie chcieli zatrzymać ostrość na szybie, by pokazać jej ciekawą fakturę.  

 

  • W fotografii przez szybę wszystko zależy od kąta ustawienia aparatu i Waszej perspektywy. Im bliżej przysuniecie się szyby, tym mniej będzie w niej odbicia, a to oznacza wyraźniejszy kadr. Im dalej, tym więcej odbijającego się otoczenia będzie na zdjęciu – co z kolei da ciekawy efekt faktur i warstw.  

  • Cienie odbicia pomogą zarysować dodatkowe ramy czy pola w kadrze i poprowadzić wzrok widza do tematu

 

  • Uważnie skomponujcie kadr. Na zdjęciu przez szybę może zrobić się chaotycznie, wykorzystajcie więc mocne punkty lub mocną kompozycję centralną, by poprowadzić widza tam, gdzie jest wasza historia. Nie jest to łatwe, bo zmieniając perspektywę, zmieniacie też efekty i jakość odbicia. Dostosujcie swój kąt widzenia i położenie aparatu tak, by oba aspekty (i odbicie, i kompozycja) dały razem jak najkorzystniejszy efekt.

 

  • Gdy fotografujecie scenę na zewnątrz, a sami jesteście w środku, ustawcie ekspozycję przybliżoną do tej, którą ustawilibyście na zewnątrz lub tylko lekko jaśniejszą.

  • Jeśli zależy Wam na zmniejszeniu odblasków przy fotografowaniu przez szybę, przesuńcie aparat jak najbliżej do szyby. Jeśli posiadacie filtr polaryzacyjny, załóżcie go i zobaczcie, jak dzięki niemu pozbędziecie się odbicia. Ta technika przyda się na przykład, gdy fotografujecie widoki z jadącego samochodu czy pociągu.

  • Możecie kadrować szerzej i ująć ramy szyby jako obramowanie (co ćwiczyliśmy w kwietniu jako Kadr w kadrze ). Przypilnujcie, by linie były prostopadłe do brzegów kadru lub wyprostujcie je podczas obróbki.

 

  • Ciekawe efekty odbić można uzyskać wieczorem lub w nocy, zwłaszcza gdy niebo przybiera o zachodzie ciekawe kolory albo możemy ująć światła miasta. W czerwcu ze względu na długie dni z taką fotografią może być trudno, ale pamiętajcie o tym w innej porze roku. Podczas fotografii przez szybę musicie wyłączyć lampę błyskową – jej światło odbije się w szkle. 

 

  • Wykorzystajcie deszczowy dzień do zrobienia zdjęć zza szyby pokrytej kroplami wody (aparat ochrońcie pod parasolem).

 

  • Szukajcie ciekawych możliwości fotografii przez szkło. Po pierwsze – nie tylko przez okna czy drzwi balkonowe w domu, ale także szybę w samochodzie, wewnętrzne drzwi w domu, szybę prysznicową czy szklane ściany w nowoczesnych budynkach miejskich.

 

Mamy nadzieję, że będziecie się w tym miesiącu dobrze bawić fotografią! Czekamy na Wasze zdjęcia. Jeśli chcecie ćwiczyć z nami, zapraszamy do naszej grupy na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/280107449367793/

Autor artykułu: Renata Plaice

Fotografie:

Paula Krajewska: https://poli-grafia.com 

Kasia Syguła http://zdjeciarka.com

Renata Plaice https://instagram.com/renata_plaice_photographs

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *