Mocne światło kontrastowe – ćwiczenie fotograficzne na czerwiec

W czerwcu w ramach naszych ćwiczeń popracujemy nad światłem – i nie do końca jest to łatwy temat, za to pozwalający na dużą kreatywność! Zdjęcie w kontrastowym świetle (zwłaszcza w słońcu) może wprawdzie zrobić każdy i nie trzeba do tego żadnego dobrego sprzętu ani umiejętności technicznych. Jednak zrobić w takim świetle dobrą fotografię, to już zupełnie inna historia.

Zacznijmy od tego, że światło w fotografii można podzielić na:

1. światło miękkie, rozproszone. Takie światło mamy w pochmurny dzień, w całkowicie zacienionym miejscu lub w domu. W świetle rozproszonym nie ma żadnych mocnych kontrastów, nie ma zarysowanych wyraźnych cieni a różnice tonalne w kadrze między jasnymi i ciemniejszymi polami są stopniowe.

2. Mocne światło kontrastowe – to światło, w którym są mocne, wyraźnie zarysowane granice między światłem a cieniem. To światło słońca w słoneczny bezchmurny dzień lub sztuczne, w pomieszczeniu, z wyraźnymi liniami światła lampy. Kształt i rysy cienia są w kontrastowym świetle mocno zaznaczone. Fotografując w ramach naszego ćwiczenia, zawsze spójrzcie na zarys cienia, by zobaczyć, z jakim światłem macie do czynienia. Szukajcie mocnych kontrastów światła i cienia i ujmijcie je w jednym kadrze.   

W środku dnia w słoneczny dzień latem słońce jest wysoko i przez to tworzy bardzo mocne kontrasty. Sprawia to też, że fotografowane osoby mocno mrużą oczy ze względu na słońce, wykrzywiają minę… Podsumowując – zdjęcie w mocnym kontrastowym ostrym świetle rzadko wygląda dobrze. Dwa lata temu napisaliśmy tutorial o fotografowaniu w pełnym słońcu – warto do niego zajrzeć, link TUTAJ. Piszemy w nim, że warto w takim świetle na przykład fotografować szeroko. Ale piszemy też, że takie mocne kontrasty światła i cienia mogą być wykorzystane kreatywnie i mogą dać bardzo ciekawy efekt. 

Mamy dla Was wskazówki, ale też przyznajemy, że w tej trochę łamiącej reguły fotografii bardzo dużo zależy od wizji fotografa. Równomiernie oświetlone kadry są idealnie poprawne, poszukajmy więc wyzwania i czegoś na przekór. Efekty mogą być co najmniej intrygujące.

  • Ustawienia techniczne aparatu

W mocnym świetle kontrastowym różnice w naświetleniu w słońcu i cieniu są ogromne, najlepiej więc fotografować w trybie manualnym. W słońcu ustawcie jak najniższe ISO, a o wartościach przysłony i czasu zdecydujcie w zależności od historii, którą chcecie przekazać i najlepszej głębi ostrości. Prawie zawsze warto ustawić bardzo krótki czas, bo zazwyczaj światła w słoneczny dzień mamy aż za dużo. Być może chcemy, by kadr był bardzo ciemny, wręcz czarny w miejscach zacienionych, a w jasnych miejscach miał prawidłową ekspozycję. Najważniejsze, by starać się nie prześwietlić jasnych miejsc kadru, ponieważ nie da się już wtedy popracować nad nimi w obróbce. O wiele łatwiej jest – zwłaszcza przy niskim ISO w zdjęciach latem – rozjaśnić za ciemne zdjęcie w obróbce.

  • Zastosuj pomiar punktowy   

Zdecydowanie warto zmierzyć ekspozycję za pomocą pomiaru punktowego. Aparat podpowie nam, jakie ustawienia są idealne dla tego jednego punktu kadru, na którym nam najbardziej zależy – nawet jeśli reszta kadru będzie całkowicie ciemna. Tu możecie poczytać więcej o pomiarze punktowym: Pomiar punktowy i dlaczego warto go stosować – ustawienia ekspozycji w praktyce

  • Obserwuj kształt i zarys cienia. W środku dnia latem cień będzie najkrótszy w samo południe, a w innych godzinach dłuższy. Im słońce niżej na niebie, tym bardziej zarys cienia będzie też mniej ostry na krawędziach i mniej wyrazisty. Wyraźniej zarysowuje się też cień na betonie, ulicy, ścianie czy podłodze, a gorzej na mniej gładkiej powierzchni – na przykład na trawie.

  • Zastosuj cień jako element kompozycji – jako uzupełnienie lub echo fotografowanej postaci. Tak jak nie obcinasz osoby, wykadruj tak, by cały cień znalazł się w kadrze i uważnie umieść go w kadrze – najlepiej niezbyt blisko brzegów. Wkomponuj cień w kadrze tak, jak komponujesz osobę

  • Zrób intrygujący portret z wykorzystaniem mocnego światła świecącego przez ażurowy przedmiot, parasol, zabawkę. Na twarzy może to stworzyć niesamowity wzór – wykorzystaj ciekawe liście, słomiany kapelusz, koronkowy materiał, a nawet sitko lub durszlak! Czasami przesłonięcie twarzy ręką da bardzo ciekawy efekt kształtu palców na twarzy.

  • Wykorzystaj cień do stworzenia ciekawej geometrii. W przypadku ogrodzenia lub drabinek na placu zabaw i oczywiście żaluzji cienie tworzą pasy i linie. Na zdjęciu da to bardzo ciekawy efekt. 

  • Wykorzystaj organiczne kształty z cieni rzucanych przez liście lub gałęzie. Takie cienie mogą mieć mniej wyraźne zarysy, ale dadzą bardziej naturalny efekt. To plamiste nakrapiane światło po angielsku nazywa się “dappled light”.

  • Poszukaj “pockets of light” czyli małych kieszonek lub smug mocnego światła kierunkowego, gdzie reszta kadru znajduje się w mocnym cieniu – ten typ światła też był już naszym ćwiczeniem, więc warto przypomnieć sobie ten tutorial: Pockets of light

  • Nie zapomnij, że masz też do dyspozycji światło sztuczne!

  • Bardzo często kontrast między światłem będzie uwypuklony w obróbce czarno-białej. Jeśli na taką się zdecydujesz, pamiętaj o kontrastowej obróbce, zwłaszcza cienie powinny być mocne, wręcz prawie czarne. Wygląda to lepiej niż rozmyte szarości.

  • Szukaj ciekawych perspektyw, być może okaże się, że cień w kadrze rozłoży się w interesujący sposób.

Światło kontrastowe jest mocne, odważne i zaprasza do kreatywnej zabawy. Liczymy zatem na Was i na Waszą kreatywność i zmysł obserwacji światła i cienia. Nadal – jak zawsze – czekamy na zdjęcia z dobrą kompozycją, historią i przekazem!

Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy ma opanowany pomiar punktowy czy tryb manualny w pełnym słońcu. 

Zajrzyjcie do naszych starszych tutoriali, na pewno Wam pomogą: Biblioteka tutoriali

Czekamy na Wasze zdjęcia – na grupie na Facebooku i na Instagramie z hashtagiem #kadrografiapl

Link do naszej grupy – https://www.facebook.com/groups/280107449367793

Autor artykułu – Renata Plaice https://www.instagram.com/renata_plaice_photographs/

Fotografie – Renata Plaice

Paula Krajewska – https://poli-grafia.com

Kasia Syguła – http://zdjeciarka.com/

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *