Kompozycja centralna – ćwiczenie fotograficzne na styczeń
Krótki wstęp o kompozycji
Ćwiczenia fotografii w tym roku zaczynamy od kompozycji. Kompozycja w fotografii, czyli to, gdzie umieszczamy poszczególne elementy na zdjęciu, pomaga w przekazaniu naszych intencji widzowi.
Kompozycja to komunikacja z widzem, pokazanie mu, o czym jest zdjęcie. Najbardziej udane zdjęcia zawsze będą miały jasny motyw i intencję fotografa. Ucząc się fotografii od podstaw, skoncentrujcie się przede wszystkim na poprawie kompozycji.
Dobra kompozycja pomaga też w uporządkowaniu wizualnym kadru. Oglądanie takich zdjęć to uczta estetyczna dla widza 🙂
Jest wiele sposobów na lepszą kompozycję zdjęcia. Naszym dążeniem w zakresie kompozycji powinno być wprowadzenie równowagi wizualnej w kadrze.
To dlatego jedną z najskuteczniejszych reguł kompozycyjnych jest reguła trójpodziału. Umieszczając główny temat zdjęcia na jednej z linii trójpodziału, balansujemy wizualnie kadr oraz wprowadzamy dodatkowo dynamikę między tematem w okolicach ⅓ kadru a przestrzenią dopełniająca kontekst historii na pozostałych ⅔ kadru. Wzrok widza kieruje się od razu do tematu, a pozostała część kadru dopowiada historię. Kadr dzięki tej relacji staje się dynamiczny, ciekawszy w odbiorze.
Kompozycja centralna
Kompozycja centralna to złamanie tej zasady i umieszczenie głównego motywu w środku kadru. Zdjęcia z kompozycją centralną burzą równowagę wizualną, a przede wszystkim stają się statyczne. Jeżeli chcecie robić lepsze zdjęcia, większość z nich nie powinna mieć kompozycji centralnej, bo będą one po prostu nudne.
Zdjęcia z kompozycja centralną sa statyczne, nie mają dynamiki i zazwyczaj decyzja o takiej kompozycji jest błędem.
Jednak czasami decyzja o kompozycji centralnej wzmocni siłę zdjęcia.
Więcej o intencjonalnym komponowaniu i robieniu zdjęć nauczycie się z naszego e-booka. – http://kadrografia.pl/e-book-opowiadanie-historii-w-fotografii/
W tym miesiącu poćwiczymy uzasadnione kompozycje centralne. Chcemy, byście się nauczyli świadomie stosować taką kompozycję i szukali sytuacji, w których ona się sprawdzi.
Sztuką w tym miesiącu nie jest zrobienie zdjęcia z kompozycją centralną, lecz takiego, w którym ona działa i wzmacnia kadr.
Mamy jak zwykle kilka wskazówek:
- Połącz kompozycję z tematem i intencją zdjęcia.
Kompozycja centralna przyda się, gdy chcemy osiągnąć statyczny kadr i wywrzeć przez to mocne wrażenie na widzu. Kompozycja centralna sprawdzi się w połączeniu ze statycznym tematem. Dobrym przykładem jest portret lub scena, gdzie bohater jest przedstawiony jako silna lub ważna osoba, dominująca nad otoczeniem.
2. Szukaj symetrii
Umieszczenie naszego tematu w środku kadru sprawdzi się wtedy, kiedy po obu stronach kadru mamy te same elementy. Kompozycja centralna wzmocnia i pokazuje widzowi symetrię. Symetria jest zawsze “atrakcyjna” dla widza i wzmacnia poczucie estetyki zdjecia. Gdy w otoczeniu zauważycie symetryczny wycinek rzeczywistości, przedstawcie go w kadrze w idealnej symetrii.
3. Wprowadź linie
Poniewa kompozycja centralna jest statyczna, dodanie jakiejkolwiek dynamiki, sprawi, że zdjęcie staje się ciekawsze i zaprosi widza do zatrzymania się na dłużej. Dodanie linii prowadzących lub w jakiś sposób biegnących przez kadr sprawi, że wzrok widza może wędrować po kadrze i kadr nie będzie płaski.
4. Zastosuj kadr w kadrze, obramowanie
Wprowadzając obramowanie podkreślamy symetrię i tworzymy dynamikę między pierwszym planem a tematem w centrum – a to z kolei znów ciekawszy kadr niż po prostu temat naszego zdjęcia w centrum kadru.
5. Wprowadź dużo przestrzeni negatywnej, czyli zastosuj kompozycję tylko częściowo centralną.
Umieść bohatera nie do końca w samym centrum kadru, lecz na środku jednej z linii trójpodziału.
6. Dodaj elementy lub dodatkowe plany w kadrze, które będą prowadziły wzrok do środka kadru
7. Pamiętaj, że kompozycja centralna sprawdzi się w portrecie
Jeśli chcesz przedstawić interakcje osoby z otoczeniem – na przykład bawiące się lub biegnące dziecko – nie wybieraj kompozycji centralnej. Historia niech się toczy na poziomych i pionowych liniach kadru. Portret to kontakt bohatera z widzem na linii zdjęcie – widz. Dlatego kompozycja centralna moze sie sprawdzic. Choć i tak lepiej wygląda umieszczenie wzroku na ⅓ kadru
8. Szukaj prostoty
Wybierz temat, do którego chcesz “przygwoździć” wzrok widza, czyli wtedy, kiedy – trochę na przekór – nie chcesz, by zdjęcie było dynamiczne i by wzrok widza wędrował po kadrze. Kadruj tak, by w kadrze nie było niepotrzebnych elementów ani dodatkowych kontekstów.
Inspiracja
Na koniec mamy dla was ciekawostkę. Obejrzyjcie sobie filmy Wesa Andersona – na przyklad “Fantastyczny Pan Lis” i “Grand Budapest Hotel” i przyjrzyjcie się, jak skomponowane są w nich sceny z upodobaniem do symetrii. Kompozycja centralna w wieku ujęciach sprawdza się właśnie w symetrycznych scenach. Bohaterowie nie zwracają głowy w bok, tylko wprost, a otoczenie jest symetryczne. Kadry są mocne, przyciągają wzrok, choć – nie wiem, jak u was – czasami boli od nich głowa! Tak właśnie działa siła ich przyciągania.
Zajrzyjcie też na to konto na Instagramie, gdzie publikowane są zdjęcia różnych fotografów oparte na estetyce i kompozycji filmów Wesa Andersona: https://www.instagram.com/accidentallywesanderson/
My – ze względu na naturę naszego bloga – będziemy czekali przede wszystkim na zdjęcia z życia Waszej rodziny, ale zachęcamy do eksperymentów fotograficznych o różnej tematyce.
Projekt roczny 12 ćwiczeń fotograficznych
Mamy nadzieję, że to ćwiczenie da wam dużą dawkę motywacji na Nowy Rok. Chcemy, żeby nasze ćwiczenia pomagały fotografom rodziny niezależnie od sprzętu i umiejętności. Czekamy na Wasze zdjęcia na grupie: https://www.facebook.com/groups/280107449367793
i na Instagramie z hashtagiem #kadrografiapl
Czym jest projekt 12 ćwiczeń fotograficznych?
Pierwszego dnia każdego miesiąca publikujemy temat wraz ze wskazówkami, a Wy macie miesiąc na ćwiczenia. Na koniec miesiąca my publikujemy wyróżnione kadry z naszej facebookowej grupy ćwiczeniowej – po to, by służyły jako inspiracja, bo najważniejszą nagrodą jest nauka lepszej fotografii!
Aby wziąć udział w projekcie i udać go za “zaliczony”, wystarczy teoretycznie jedno zdjęcie na miesiąc!
W Bibliotece tutoriali znajdziecie nasze poprzednie ćwiczenia i galerie wyróżnionych zdjęć: http://kadrografia.pl/biblioteka-tutoriali/
Autor wpisu – Renata Plaice https://www.instagram.com/renata_plaice_photographs/