Boczne światło okna – ćwiczenie fotograficzne na luty

Jednym z kluczowych elementów wpływających na jakość zdjęć wewnątrz jest odpowiednie wykorzystanie światła. W tym miesiącu skupimy się na technice używania bocznego światła okna, która może znacząco poprawić atmosferę i jakość zdjęć. W styczniu obserwowaliśmy, jak pada w naszym domu czy otoczeniu światło sztuczne – tym razem odwrotnie. Wykorzystamy światło naturalne i zaobserwujemy, jak naturalne światło słońca wpadające przez okno lub przeszklone drzwi potrafi namalować scenę we wnętrzu.

Nie potrzebujecie wielkich przeszklonych domów i ogromnych okien, by stworzyć piękne zdjęcia!

Dlaczego boczne światło?

Możemy oczywiście fotografować z udziałem światła okiennego przedniego lub tylnego (co przećwiczymy w kolejnych ćwiczeniach). Jednak fotografując scenę z bocznym oświetleniem możemy skutecznie modelować i podkreślać detale, nadając fotografii trójwymiarowości i plastyczności. Na zdjęciu, gdzie światło pada z boku, tworzy się wręcz malarski efekt.

Zaobserwuj kąt padania światła w różnych porach dnia w różnych pomieszczeniach

Naucz się obserwować to, jak światło zmienia się w zależności od zachmurzenia i ekspozycji pomieszczeń. W pochmurny dzień ze wszystkich okien wpada miękkie światło, które nie będzie tworzyło ostrych cieni. Okna o ekspozycji północnej mają takie rozproszone światło niezależnie od nasłonecznienia. W słoneczne dni ze wschodu, południa i zachodu będzie padało mocne kontrastowe światło, z którym możemy poeksperymentować na fotografii. Często te ostre cienie wymagają manualnych ustawień pomiaru światła w aparacie i intencjonalnego zastosowania takich mocnych kontrastów. Najlepiej zmierz wtedy pomiar światła pomiarem punktowym – nie szkodzi, że reszta sceny może być za ciemna. Najważniejsze, by temat i bohater zdjęcia był prawidłowo naświetlony.

Obserwuj światło o różnych porach dnia

Pora dnia, kiedy korzystasz z bocznego światła okna, ma duże znaczenie. Rano i wieczorem światło jest bardziej ciepłe i łagodne, co nadaje zdjęciom wyjątkowo ciepłą barwę. Jeżeli balans bieli nie pokazuje tego ciepła, skoryguj balans bieli na cieplejszy, albo w czasie robienia zdjęć, albo w postprodukcji. Niżej małe orientacyjne zestawienie:

  • światło o wschodzie i zachodzie słońca – 2000-3000 K
  • światło wcześnie rano lub wcześnie wieczorem – 3500 K
  • popołudniowe światło słoneczne – 4000-4400 K
  • światło naturalne w południe – 5500 K

Pokuś się na eksperymenty ze światłem kontrastowym

W ciągu dnia, gdy słońce jest wysoko na niebie, mogą pojawić się ostre cienie. Eksperymentuj z różnymi porami, aby znaleźć idealny moment dla swojej fotografii.

Bocznego światła okna można używać do tworzenia ciekawych efektów i nastrojów. Wykorzystaj cienie do podkreślenia tekstur i kształtów, a także do ukierunkowania spojrzenia na konkretną część kadru, czyli wykorzystania mocnego strumienia światła jak światła reflektorów na scenie. Żaluzje, cienie gałęzi czy drzew za oknem stworzą w mocno nasłoneczniony dzień bardzo ciekawe efekty cieni w pomieszczeniu.

Zwróć uwagę na odległość od okna

Im bliżej okna zdnajduje się nasz fotografowany obiekt, tym mocniejsze będą różnice w oświetleniu. Im dalej od okna, tym bardziej rozproszone będzie światło. Na pewno bliżej okna jakość zdjęcia będzie lepsza i nie będziemy potrzebować wysokiego ISO czy dłuższego czasu naświetlania.

Kontroluj intensywność światła

Jeśli kontrastowe światło z mocnymi cieniami odwróciłoby uwagę od fotografowanej sceny, warto je kontrolować. Korzystaj z zasłon, firanek lub innych elementów, aby delikatnie regulować ilość światła wpadającego do pomieszczenia. W ten sposób dostosujesz atmosferę zdjęcia do swoich potrzeb artystycznych.

Spróbuj fotografii z perspektywy żyrafy

Gdy fotografowana scena odgrywa się przy oknie, spróbuj perspektywy z góry i zobacz, jak wtedy pada światło. Tu prawdopodobnie przyda się szersza ogniskowa- 24 mm lub 35mm. Zaletą tej perspektywy jest to, że możemy wyeliminować przeszkadzające w odbiorze zdjęcia przedmioty czy tło.

Stwórz malarski efekt w ciemnych pomieszczeniach z jednym oknem

W pomieszczeniu, w którym jest dość ciemno i jest tylko jedno okno (lub jeśli inne okna przysłonisz a zostawisz tylko jedno) możesz zrobić fotografię o ogromnej plastyczności ze światłem rembrandtowskim. Najlepiej widać efekty takiego światła na portretach, gdzie połowa twarzy jest w półmroku. Ale nie tylko portrety mają efekt głębi przy takim bocznym światłe okna – także szersze kadry.

Czekamy na Wasze zdjęcia przez cały miesiąc. Tu link do naszej ćwiczeniowej grupy na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/280107449367793

Fotografie:

Renata Plaice – https://www.instagram.com/renata_plaice_photographs/

Katarzyna Syguła – https://zdjeciarka.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *