Portret nieidealny – ćwiczenie fotograficzne na wrzesień

Już od prawie pięciu lat prowadzimy tutoriale fotograficzne i nie znajdziecie w naszych tutorialach i wyróżnionych galeriach portretów zrobionych w studio, przesadnie pozowanych, a już na pewno nie znajdziecie artystycznie obrobionych w Photoshopie portretów. Takie prace to zupełnie inna działka artystyczna: na pograniczu fotografii i kreatywnej pracy tworzenia obrazu cyfrowego. Na naszym portalu zawsze głównym celem było zachęcenie Was do zatrzymywania i dokumentowania Waszego życia i Waszej autentycznej, prawdziwej rzeczywistości. 

W tym miesiącu też tego kierunku się trzymamy. Dokumentowanie codzienności życia rodziny to jednak częściowo też dokumentowanie ludzkich twarzy – ich emocji, wyrazu, tego, jak się zmieniają z wiekiem. Chcemy, byście w Waszych albumach mieli autentyczne i wartościowe portrety członków Waszej rodziny. Takie portrety poćwiczymy w tym miesiącu. 

Portrety mogą być pozowane i zaplanowane lub zrobione w naturalnych scenach z zaskoczenia – najbardziej liczy się w nich szczerość, autentyczność – tak by portret nie wymuszał na fotografowanej osobie specjalnych ubrań, scenografii, lokalizacji czy rekwizytów.

Na początek tego ćwiczenia mamy kilka wskazówek. 

Emocje

Przy dobrym portrecie emocje są ważniejsze niż kolory, ubranie czy tło. Próbujcie łapać takie chwile i momenty, w których na fotografowanej twarzy buduje się głębia osoby i jej charakteru. Emocje mogą być zarówno wyraziste, jak radość, zdziwienie czy płacz, ale na widza oddziaływują też subtelne emocje wymalowane na zamyślonej twarzy. Czasami trzeba wiele prób, by zrobić jeden dobry portret. Próbujcie rozmawiać i zagadywać podczas fotografowania – pytajcie o marzenia, zabawne lub ważne wspomnienia. Niech to, czy ktoś będzie “ładnie wyglądał” będzie ostatnią rzeczą, o której myślicie Wy czy osoba fotografowana. 

Zadbaj o dobre światło

Mimo, że nie chcemy pozowania w „idealnym świetle”, to źródło światła powinno być wystarczająco mocne, by dobrze oświetlić twarz. Przy słabszym świetle można fotografować dokumentalne sceny z codziennego życia, ale przy portretach dobre oświetlenie zawsze będzie wyglądało lepiej, nawet jeśli zdjęcie będzie zrobione telefonem. We wnętrzach najlepiej sprawdzi się naturalne światło dużego okna. Jeśli w domu jest ciemno – zróbcie zdjęcie w zacienionym, ale jasnym miejscu na dworze.

Wykorzystaj światło boczne lub przednie

Największej plastyczności i głębi nadamy w portrecie, kiedy nasz model jest oświetlony z boku lub zwrócony lekko przodem do dużego źródła światła. Warto zadbać o to, by w oczach odbijało się źródło światła, to tak zwane potocznie “bliki” – dodają one portretowi energii i ożywiają zdjecie.

Kreatywne światło

Światło w naszych nieidealnych portretach wcale nie musi być podręcznikowe. Czasami warto złamać reaguły i zrobić portrety na przykład w czasie złotej godziny przy świetle tylnym. Można też zrobić zdjęcia w pełnym słońcu, z cieniami. Najważniejsze jednak, by takie światło było intencjonalne i dodawało wartości estetycznej fotografii.

Kadrowanie – orientacja pionowa czy pozioma?

Orientacja pionowa dodaje dynamiki na zdjęciu, często ma większą siłę oddziaływania i skupia całą uwagę widza na twarzy fotografowanej osoby. Zadbaj tylko o przemyślane kadrowanie – oczy na wysokości ⅔ wg reguły złotego podziału to na pewno dobre rozwiązanie. Zadbaj też o to, by wokół fotografowanej osoby zostawić przestrzeń w kadrze.

Orientacja pozioma jest spokojniejsza i nie przytłacza widza. Najlepiej wtedy sprawdzi się kadrowanie wg złotego podziału.


Kontakt wzrokowy – tak czy nie?

Tu znów decyzja należy do Was. Warto poeksperymentować  – zrobić zarówno zdjęcia, gdzie model patrzy prosto w aparat, jak i w innym kierunku. Najważniejszym kryterium przy tej decyzji jest to, jak na fotografii portretu przekażecie emocje.

Zadbaj, by w kadrze nie było elementów przeszkadzających w odbiorze kadru 

Wyraźne linie przechodzące przez głowę modela, logo czy jaskrawe kolory na koszulce, przypadkowe elementy lub osoby w tle – zazwyczaj rozpraszają widza. Zazwyczaj, bo nie jest to regułą – o czym piszemy niżej. Nie chodzi wcale o to, by tło zawsze było jednolite i gładkie, ale zwracaj uwagę na ilość elementów w kadrze. Często przy pozowanych sesjach w studiu tło jest wprawdzie jednolite, ale za to rozprasza mnogość rekwizytów fotografa. My skupiamy się w naszym ćwiczeniu na ludzkiej twarzy, a dodatkowe środowisko i przedmioty powinny być spójne z osobą na zdjęciu, a przede wszystkim autentyczne – jak w portrecie środowiskowym.


Portret środowiskowy

Portrety wcale nie muszą być tylko fotografią twarzy. Jeśli ubranie, dodatkowe przedmioty , otoczenie i środowisko dużo nam powie o fotografowanej osobie, to pokażcie je na zdjęciach. Czasami najlepsze emocje sfotografujemy na przykład gdy dziecko bawi się w chowanego z zasłonką lub w czasie zabawy z bańkami. 

Podsumowując – w tym miesiącu skupiamy się na fotografii ludzkiej twarzy w jak najbardziej autentycznej formie. Prawdziwe emocje zamiast sztucznych uśmiechów. Autentyczne ubrania i przedmioty zamiast sztucznych rekwizytów, stylizacji i zaaranżowanych wnętrz. Szczerość w pokazaniu niedoskonałej ludzkiej twarzy zamiast wymuskanych w Photoshopie portretów. 

I jeszcze jedno – fotografujcie nie tylko dzieci!

*** A jak już jesteśmy w temacie portretów, może kogoś z Was zainteresuje udział w konkursie Portret Prawdziwy. Zdjęcia wprawdzie o nieco innym charakterze, ale warto wspomnieć. Zaznaczamy, że ten konkurs nie jest w żaden sposób związany z nami i Kadrografią – tutaj więcej informacji: https://portretprawdziwy.nowytomysl.pl

____________________________________________________

Przez cały miesiąc czekamy na Wasze zdjęcia na grupie na Facebooku i na Instagramie. 

Link do grupy ćwiczeniowej Kadrografii na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/280107449367793

Autorka artykułu: Renata Plaice

Fotografie: Renata Plaice:  https://www.instagram.com/renata_plaice_photographs/

Katarzyna Syguła: http://zdjeciarka.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *