W pełnym słońcu – ćwiczenie fotograficzne na czerwiec

Fotografom trudno dogodzić. W zimę powodem do narzekania są ciemne domy i brak światła, a w lato ostre światło słońca. Pochmurne niebo to z kolei nudne nieinspirujące światło, z którym trudno być kreatywnym. Najlepiej by było, gdyby cały czas dzień była złota godzina…
W ramach naszych ćwiczeń fotograficznych chcemy, żebyście mieli okazję przećwiczyć różne rodzaje światła i w czerwcu spróbujemy stworzyć ciekawe kadry w pełnym słońcu.

W wielu poradnikach fotograficznych można przeczytać, że należy za wszelką cenę unikać robienia zdjęć w pełnym słońcu. To prawda, jeśli chodzi o portrety. Przy zdjęciach widocznej twarzy, przy portretach trzeba poszukać cienia, by uniknąć mocnych cieni pod oczami i wykrzywionych min ze zmrużonymi oczami. Brzmi znajomo?
W środku dnia w przypadku ustawianych sesji można użyć dyfuzora lub wypełnić cienie blendą czy lampą. Tyle że te wskazówki (cień, blenda, dyfuzor, lampa) na niewiele się zdadzą w codziennej fotografii dokumentalnej. Życie toczy się w różnych miejscach i porach dnia. Latem wyjeżdżamy na wakacje, podróżujemy, zwiedzamy w środku dnia, przy pelnym słońcu spędzamy kilka godzin nad wodą. Chcemy mieć albumy pełne wakacyjnych wspomnień i co, mamy zrezygnować z fotografowania w słoneczne dni? Czekać na wieczór (w domyśle: aż małe dzieci zrobią się marudne)? Na jesień? Konieczcie odważcie się robić zdjęcia w pełnym słońcu – i po czerwcowych ćwiczeniach przywieźcie słoneczne kadry z wakacyjnych wyjazdów. W pełnym słońcu – czyli w słoneczny, bezchmurny dzień. Nie chodzi nam też o zdjęcia zrobione wieczorem – są wprawdzie w pełnym słońcu, ale światło słońca jest niżej na niebie i jest bardziej miękkie (i o wiele łatwiej wtedy o piękne światło na zdjęciu).
Postaramy się pomóc Wam polubić fotografię w pełnym słońcu w środku dnia. 

Ustawienia

Tryb automatyczny przy takim świetle się nie sprawdzi. Najlepiej i tak naprawdę najłatwiej jest przestawić się w takiej sytuacji od razu na tryb manualny. Zaczynijcie od ustawienia jak najniższego ISO. Wtedy wybierzcie przesłonę w zależności od tego, co fotografujecie i na koniec czas migawki – w słoneczny dzień będzie on bardzo krótki. Jeśli chodzimy i zwiedzamy i raz jest słońce, raz cień, to wtedy szybko możecie zmienić ekspozycję zmieniając ustawienia czasu na wolniejszy w cieniu.  O ustawieniach czasu i przesłony już pisaliśmy: CZAS MIGAWKI i PRZESŁONA.
By dokładnie ustawić ekspozycję, pomiarem punktowym zmierzcie w jasnym miejscu – na przykład na skórze (więcej o pomiarze punktowym TUTAJ) i spójrzcie na światłomierz. Zróbcie jedno testowe zdjęcie i sprawdźcie na wyświetlaczu, czy nie ma przepaleń (migających highlights w aparacie) – zasadą jest zazwyczaj utrzymanie niebieskiego nieba.

Prościej mówiąc może wyglądać to tak: ustawienie ISO, przesłony i czasu→ zdjęcie testowe → jeżeli niebo jest za jasne, ustaw krótszy czas, np. 1/2000. Jeżeli niebo jest nieprzepalone, wydłuż o krok czas, żeby rozjaśnić i sprawdź znów na wyświetlaczu. Jeżeli nie przesuniesz się w cień ani nie przyjdą chmury, to na tych samych ustawieniach możesz fotografować cały czas. To jest plus ostrego słońca i środka dnia latem – intensywność światła pozostaje podobna przez kilka godzin. 

Perspektywa i szerokie kadrowanie

Jak już pisałam, pełne słońce to nie jest czas na sesje i portrety. Więc nie proś dzieci (czy dorosłych), by spojrzały w aparat. Lepiej wyglądają zdjęcia kadrowane szeroko z osobami z boku lub od tyłu  –dokumentuj całość sceny czy momentu. W czasie podróży to otoczenie staje się naszym storytelling, a słoneczny dzień jest częścią tej historii – plaża, zabytkowe miejsca czy przydomowy ogród, w którym bawią się dzieci. 

Zadbaj o przekaz i historię

Przez mocne słońce trudniej będzie nam pokazać wyraźnie twarz i emocje. Pomyśl, czy być może mowa ciała, poza, właściwy moment pomogą w ekspresji emocji.

Fotografuj momenty typowe dla letnich dni

Pełne słońce będzie częścią tych słonecznych wspomnień. Wtedy nawet jeśli twarz nie jest idealnie doświetlona, zdjęcie obroni się samo!

Okulary i czapki 

Kapelusze z szerokim rondem, czapki z daszkiem czy okulary przeciwsłoneczne pomogą uniknąć efektu czarnych cieni pod oczami, więc zdjęcie będzie lepsze w odbiorze. Ale i tak polecam szerokie kadrowanie bez zbliżenia na twarz, która jest wtedy niedoświetlona.

Odbicie promieni słońca 

Czasami mamy okazję, by podkreślić mocne światło słońca – poprzez odbicie w wodzie lub szybie


Wykorzystaj ciekawe kształty, geometrię, cienie

Pełne słońce to mocne kontrasty i właśnie one mogą dać ogromne pole do popisu. Spróbuj kreatywnych ujęć samego cienia, kreatywnego cięcia, wykorzystaj geometrię stworzoną przez słońce i cienie. 

… i łam zasady niefotografowania w pełnym słońcu twarzy, jeśli dzięki temu uda ci się uzyskać niestandardowy portret. Zrób to celowo.


Obróbka

Jeżeli zachowasz niebieskie niebo, to wtedy zazwyczaj efekt ustawień aparatu jest taki, że w cieniu detale są za ciemne. W obróbce rozjaśnij cienie, tak by wydobyć z nich detale i przyciemnij highlights. Nie rozjaśniaj cieni za mocno, bo zdjęcie może wyglądać zbyt sztucznie. 

Na koniec kilka plusów fotografowania w ostrym słońcu:

  • można pozwolić sobie na superszybki czas, świetny do sportowych momentów, kropel wody
  • niskie ISO to wysoka jakość bez szumów na zdjęciu
  • przy ustawieniach martwisz się tylko o dwie wartości: przysłonę i czas, bo ISO masz cały czas najniższe         
  • mocne soczyste kolory        
  • zabawa cieniami i pole do kreatywnych eksperymentów
  • jedziesz na wakacje i jest pochmurno, a Ty się z tego cieszysz 😉 

Autorka artykułu: Renata Plaice
Fotografie: 
Renata Plaice: https://www.instagram.com/renata_plaice_photographs/
Kasia Syguła:  http://zdjeciarka.com/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *